waarisjos.reismee.nl

Nieuw Zeeland, Update

Wellington was waar mijn vorige verhaal eindigde en Wellington is waar dit verhaal begint, want vanaf hier gingen met zijn allen op de ferry naar het zuidereiland. Met deze boot ga je door een prachtig groen fjorden landschap met Picton als eindbestemming voor de boot. Vanuit Picton zijn we linearecta (ofzoiets) doorgereden naar Kaiteriteri, een klein plaatsje aan het strandhelemaal in het noorden van het zuidereiland waar ik 1 nachtje heb doorgebracht. Ik heb hier vooral rustig aangedaan, het plaatsje bekeken en wezen kaarten met andere backpackers. Echt vakantie dus:)
Westport was de volgende bestemming. En omdat hier niet heel veel te doen is en het regenachtig weer was organiseerde de bus chauffeur een kroegentocht waarbij iedereen aan een d.m.v. loting gekozen partner vastgebonden werd om de enkels. Op deze manier leerde je weer nieuwe mensen kennen en zelfs een blinde zal snappen dat het erapart uitzag, wanneer je met ruim 20 koppels van kroeg naar kroeg loopt met vastgebonden enkels.
Lake Mahinapua was de volgende locatie met ook weerhele leuke & mooie ervaringen. Wesliepen in een soort motel met een eigenaardige bar wat allemaal gerundt werd door een 85jaar oude opa met een baard(zie sinterklaas voor je maar dan zonder outfit). De bar was oldfashion met een openhaard, jukebox, de wanden waren bekleed met duizenden polaroidfoto's van alle groepen die voorbij kwamen en het plafond was volledig volgehangen met petten, hoeden en andere hoofddeksels die door de jaren heen verzameld zijn van alle internationale reizigers. Ditmaal had de chauffeur een themafeest georganiseerd, met christmas als thema inclusief surprices. Na een middagje kerstinkopen en knutselen kwam iedereen van de kiwibus met een origineel ouitfit en hadden we er een keigezellig kerstfeest van gemaakt! (op 24november)

Na een bende achtergelaten te hebben zijn we doorgetrokken naar Franz Josef. Een toeristisch dorpje die in de winter een skiresort is, maar inplaats van skieen ben ik met een gids een gletsjer opgegaan om een volle dag op, in, over en door een gletsjer te klimmen. Grote laarzen met spikes eronder en gaan! De gids voorop hakte een route voor ons uit en baande een weg door de massaaa ijs. En geluk met het weer hadden we, 225dagen regenper jaar enwij haddenbewolkt tot blauwe lucht. En hoe gaaf is het om in de zonte lunchen op een berg van ijs.Mensen die dit nog willen doen in de toekomst moeten snel zijn, want volgens rekenmodellen zal de gletsjer er over 90jaar niet meer zijn door het broeikaseffect. Weer een geslaagde actieve dag in NieuwZeeland. Na 2 overnachtingen was Wanaka de volgende bestemming.

De natuur op het noordereiland was al geweldig maar op dit eiland wordt het alleen maar beter. Elk uur dat je verder dat je met de bus verder reist is de compositie van de natuur volledig veranderd. En echt adembenemend mooi als alles is. Mijn foto's stellen niets voor met hoe je het in het echt ervaart, wat mooi is het hier. Het uitzicht in Wanaka is ook niet grappig meer zo mooi. In de namiddag zijn we met een groepje gaan voetballen op een perfect grasveld met perfecte bergen als achtergrond en met perfect lekker weer! Een en al genieten!
En ik denken dat Wanaka mooi is, onderweg naar Queenstown veranderde het landschap weer enorm en was me kin nog verzakt van verbazing van het vorige landschap ofeen nieuwe bood zich alweer aan aan de andere kant van de berg. En toen was er Queenstown! SJEUMIG wat een heerlijk stadje! Aan een groot meer gelegen en omringd door verschillende prachtige bergen ligt een dorp van redelijk formaat met pittoresk straatbeeldmet cafetjes. Ik geloof dat ik fulltime met een glimlach van oor tot oor heb gelopen en anders dacht ik het wel! Ik kon uren op een stenen muur zitten aan het meer en gewoon om me heen staren. Een prachtig uitzicht, vriendelijke vrienden, 25graden met strakblauwe lucht en een relaxtestraatartiest met een gitaar binnen 20meter als finishingtouch.
De derde en laatste dag in Queenstown ben ik een stijle berg op geklommen om na een uur klauteren van een magistraal, nee...eneverend, nee...voortreffelijk...(ik zoek naar het meest overtreffende woord) uitzicht te genieten.Laat ik het op een onbeschrijvelijk mooi uitzicht houden, want vanaf de top had je een uitzicht over queenstown en haar omgeving.

Vanuit Queenstown ben ik naar Christchurch gegaan, mijn eind-eindbestemming voor NZ. Er stond een 8uur lange busrit op het programma, maar tijdens de rit was duidelijk dat het niet een nonstop rit was. De chauffeur stopteniet alleen voor ontbijt en lunch, maar ook op tal vanandere fotogenieke plekken. Een fijne laatste rit met de kiwiexperience busdus. Een klein dagje nog kunnen besteden in Christchurch. Meer dan een paar uur heb je ook niet nodig, want er is niets. Alles is nog kapot van de 2 aardbevingen vorig jaar. Het stadje is echt verslagen! Er is geen centrum meer en de wegen zitten nog vol scheuren en gaten. Een lokale chauffeur die me de volgende dag naar het vliegveld bracht kon me nog een en ander vertellen over zijn ervaringen destijds. Lekker relativeren over hoe het leven ook kan gaan dus, voordat je het vliegtuig instapt.

Dus opzoek naar een nieuwe vakantiebestemming, twijfel niet. New Zealand it is!
Inmiddels ben ik al een dikke week bij me familie in Yarre Glen, Australie. Waarom ik dit verhaal nu pas upload? Gewoon omdat ik graag elke minuut met deze gezellige mensen omga en hier en daar ook werk doe voor me oom. En het eigenlijk gewoon druk heb hier:) me volgende verhaal ga ik hier op in. Dit verhaal is wel lang genoeg dacht ik zo;)

Cheers!

Reacties

Reacties

Nicole

Je hebt me overtuigd, ik wil ook naar NZ! Klinkt super allemaal daar. Maar ben ook heel benieuwd naar je volgende verhaal en foto's bij de familly.. dus kom maar op met je eerste ozzie update :)

X

Deddy

Hoi Jos. GEWELDIG !Wat je allemaal doet!Een prachtig NZ, en inmiddels een gezellige week bij de fam.
Goeie reis verder en veel plezier samen met Camille.
xxx mam xxx

elise en marcel

super gaaf hoor jos!!!

Trouwe fan

Wat jammer dat ik niet op het idee ben gekomen,om elkaars enkels vast te binden.
Want dan hadden met z'n 4tjes van al moois kunnen genieten.

Have fun.

harry

Hoi Jos. wat mooi dat je NZ zo geweldig ervaren hebt,
de foto s zijn prachtig!
Ik ben benieuwd naar je volgende reis(werk)verhaal,

gr pap xx

Lisanne

Hey Jossie,
wat geweldig al die dingen die je beschrijft! Ik en met mij vele mensen zijn jaloers op je! Ik ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt. En de foto's zien er ook geweldig uit. Heel veel plezier nog! xx

jos en joke hagen

jonge wat zie je veel en wat zul je nog allemaal voor spannends zien jeetje zeg,maar erg leuk om te lezen hoor . maak nog maar veel mee dan blijven wij t wel lezen oke!!
jij ook een hele fijne kerstdagen en een knallend mooi en goed 2012, maar dat zal wel lukken he drink er maar een paar van ons !! groetjes uit t mooie vaassen

gerry berkhoff

Ha die Jos,
Het ziet er allemaal fantastisch uit al de foto's em je verhalen om jaloers op te worden.
We willen je van deze kant fijne kerstdagen en een hele goede jaarwisseling toewensen.
Groetjes de Berkhoffjes Vaassen

thea overvelde

Hoi Jos.
Vanuit het veere holland wensen we jou fijne Kerstdagen toe en een prachtige jaarwisseling, we kijken uit naar je volgende verhaal.
Een hartelijke groet vanaf "de Jonas "
groetjes, Thea en Ben......

Brigit

Hoi Jos

Wat geweldig allemaal !
Volgens mij geniet jij met volle teugen !
Wat Nieuw Zeeland betreft kan ik me helemaal voorstellen. Ik kon ook zo genieten van het landschap .
En nu ben je ook al lang weer bij Jan weg. Ben weer benieuwd naar jou volgende verhaal.
Ik krijg helmaal de kriebels als ik dit allemaal lees.
Veel plezier nog !

Gr. Brigit

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!