waarisjos.reismee.nl

Laatste deel van me reis!

Waar is Jos, jaa thuis!

Mijn laatste week ontbreekt nog in mijn blog en die heb ik doorgebracht op Bali. Ik wou mijn laatste week geen stress en veel surfen, dus terug naar Bali. Hier kwam ik eind van de middag aan in Ulu Watu en overal waren voorbereidingen aan de gang voor grote ceremonies overal door Bali. Mij werd verteld meteen boodschappen te doen, want morgen zat alles dicht. Het was namelijk hindoeïstisch Nieuwjaar. De ceremonies bestonden uit soort carnavals optochten met indrukwekkende muziek en dans. En dat de volgende dag alles dicht zou zitten was niets van gelogen. ALLES zat dicht. Het vliegveld was gesloten, de weg mocht je niet op en het erf van je hotel niet af. En owja elektriciteit mocht je ook niet gebruiken, handig! Ik had dus nog maar ruim een week en 1 dag ervan mocht je niets maar dan ook niets doen.

Maar goed ik kwam om te surfen, dus de volgende dag meteen voor de hele week een surfboard gehuurd i.c.m. een scooter, want rond Ulu Watu liggen 5 verschillende surfspots die een paar minuten van elkaar liggen en dan is het ideaal om met de scooter rond te rijden en te checken op welke spot je wilt surfen. De laatste week bestonden de dagen uit: opstaan, surfen, ontbijten, surfen, avondeten en chillen. Dagen waar je zo'n 6uur in het water ligt. Heeeeerlijk:D. Na enkele dagen was er dan ook eindelijk verbetering in mijn surf skills te zien en dat is waar je het allemaal om doet, minuten lang wachten op die ene golf om het met een big smile erop te rijden.

Ik had mijn vlucht naar huis al maanden voor vertrek geboekt via Jakarta. Hier heb ik mijn laatste 2 dagen van mijn reis doorgebracht. Het verkeer staat in de top 5 van drukste steden ter wereld en met 10miljoen inwoners de grootste stad van Indonesië. Althans 10miljoen geregistreerde inwoners, want naar schatting wonen er 20miljoen mensen waarvan de helft dus niet geregistreerd staat. Fijn stadje dus! Gelukkig kende ik hier mensen die ik eerder op Java had ontmoet en met hun gezellig uiteten geweest.
De 2e dag in de hoofdstad was ik op weg naar een winkelcentrum toen een man mij op straat aansprak. Na een korte inleiding vond hij het een beter idee om mij de haven te laten zien. Dit is de haven waar in de tijd van de VOC de Nederlanders hun handel voerden, dus dat leek me nog wel interessant ook. Zwartrijden in een doorgeroeste trein zonder deuren door de krottenwijken (want zo'n treinrit kost toch weer een dikke 20cent) en via bruggetjes en steegjes kwamen uiteindelijk aan in de Nederlandse haven. Alsof je in Amsterdam liep met zijn bruggetjes en Koninklijke gebouwen. En geloof het of niet maar door eerst via een krottenwijk gelopen te hebben voelt zo'n Nederlandse atmosfeer ineens heel vertrouwd. Uiteindelijk ben ik zeker 5 uur met deze man of gids op pad geweest. Lekker avontuurlijk en interessant laatste dagje dus.

Vanuit Jakarta via Hongkong aangekomen op Schiphol, waar we ons eigen tv-waardig emotioneel momentje hadden. Na 5maanden me ouders weer geknuffeld en Nicole had toch ook al 2 weken niet meer gezien.
Het komt er op neer dat ik echt een super reis heb gehad, alles gedaan wat ik wou doen en nog veel meer dan dat. Super dat Camille, Nicole, Yannique en Simon nog langs kwamen en echt veel leuke andere mensen ontmoet! Heeeel veel gezien en geleerd en vooral genoten.

Vaker doen zoiets:)
Thanks voor alle reacties en tot gauw! Cheers!

Reacties

Reacties

Pap & Mam

Lieve Jos.

Wat ben jij een GEWELDIGE ervaring rijker.
We genieten enorm van je mooie verhalen en prachtige foto's.

Heerlijk om weer samen te zijn!

Veel liefs Pap & Mam.

brigit

Hoi Jos

Nou, dit nemen ze je niet meer af.
Wat een prachtige ervaring.
Leuk om al die verhalen te lezen.
Een mooie herinnering !

groetjes Brigit

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!